:: togeder geder ::

Daisypath Friendship tickers

perjalanan di musim tengkujuh

last few days, saya gi melepak umah bestfren saya kat besut. tengok mak buyung tu. and nak attend kenduri kawen kawan saya. campur jugak nak dating dengan incik tunam. heee~ umah die around 1 and half hour from my house. mase ondaway pegi umah die tu, cuaca sungguh la tenang dan cerah. tak hujan pon. skali bile dah sampai umah yana tu,peh, mencurah2 hujan turun. dah musim die sekarang ni. musim tengkujuh, tatau la nape musim ni di panggil tengkujuh. papepon, nasib baik lah dah sampai ke destinasi yang di tuju kan? then lepak2. then esoknye, saya nak ke kenduri kawen kawan saya. dekat besut tu jugak lah. tapi kan, dari pagi hujan turun tak renti2. camno nak gi majlis kenduri tu kalu hujan je manjang kan? tapi pergi jugak. dah alang2 dok besut. gi dengan incik tunam. cian die, datang jaoh2 dari umah die. tapi kami tak makan pon kat kenduri kawan saya tu. hujan lebat. memang tak leh nak makan pon. tak selesa. last2 gi makan kfc. hahaha~

esoknye, which was yesterday, saya nak balik umah saya. tapi, hujan dari pagi. if hujan rintik2 je, saya tak kesah meredah. ni hujan lebat gile2.! so, saya konon berniat la tunggu hujan reda sikit, bile dah reda, terus pecut balik. ondaway balik tu, memang doa sangat2 air tak naik kat tengah jalan nanti. jangan la banjir. sebab drive sengsorang mase tu. TAKOT! hehehe~

all the way back tu, memang menCABAR gile saya rase. sebabnye, hujan lebat sangat. and saya plak folow lori. atas jalan ni memang cam tak nampak pape je. bawak kete time tu 40km/jam je. menten slow and jaoh dari lori sebab takot and beware. lagi takot bile tengok angin bertiup kuat. sampai pokok2 kat sebelah2 jalan ni, bergoyang tak hingat! memang SCARY sangat lah saya rase time tu. dok berdoa je jangan la jadi pape. huuuu~

pokok nyior tu senget ke sane je sebab angin kuat sangat.

sempat jugak tangkap gambar ni. mase ni tak la hujan lebat gile.
tapi tengok awan tu, gelap hamat!

ada satu area tu, saya lupe name tempat tu. tapi kat setiu. area tu rendah sikit. air pon cam dah nak limpah atas jalan. and yang kesiannye, rumah2 kat tepi jalan tu, memang dah tenggelam half dah. sanggup saya benti tepi jalan jap semata2 nak amik gambo2 ni. tapi tak clear sangat sebab amik dari dalam kete. sebok reflection cermin and titik2 air hujan kat cermin tu je. heee~

nampak tak umah di sebalik pokok kelapa tu? dah tenggelam.
kete pon parking atas jalan dah.
kalu hujan lagi, mesti air naik atas jalan

ni pon same. dah nak melimpah dah airnya

pokok2 yang dah tenggelam. *abaikan reflection kat cermin tu*

kesian kan kat dorang2 yang umah kat kawasan rendah tu? mase saya lalu tu, ada jugak nampak sorang pakcik and anak muda naik sampan nak gi kat umah dorang. tapi tak sempat nak capture gambar tu. tak brenti sebab hujan tengah lebat.

then saya gi kat bank kusza jap mase ondaway balik tu. mase mule2 sampai situ, takdelah hujan lebat. dan2 je saya ciap amik duit, nak masok kete, hujan gile lebat turun! and angin memang kuat la. takot sangat2 saya mase tu. terus rase cam nak terbang dengan kete biar cepat2 sampai umah. ngeh3~

ni scenario kat parking kete, after saya balik dari bank

pokok2 cam dah senget kene tiup dek angin

hujan yang lebat melanda cermin kete

hujan lebat gile sampai cermin kete jadi cam kelabu.
pokok2 pon memang dah senget ke sana sebab di tiup angin

lepas je amik duit, terus chaw balik umah. mase tu dah memang takot gile dah. tapi tengah jalan, kene masok jalan lain. tak leh lalu jalan biase, kene lalu jalan dalam kampong. tatau nape. nak cakap air naik mase kat tengah jalan tu, rase tak sebab situ tempat tinggi. agaknye ada pokok tumbang la kot. then drive dengan buat2 cool and AKHIRNYA, after almost 2 and half hours onda road, saya  berjaya sampai kat umah dengan selamatnya. tempoh perjalanan bertambah sejam sebab keadaan cuaca tu. tapi ALHAMDULILLAH sebab sampai jugak umah. and yang nyata, terus je rase diri dah secure bile dah dok umah. muahahaha~

by the way, sekarang kan dah bulan 11. dan macam biasa, kalu bulan 11 di terengganu ni, memang konpem dan nyata lah tengah musim hujan ribut. perubahan monsun katekan. memang la dengar cam best je bile asik hujan. langit pon mendong je. tido MEMANG sodap lah! hahaha~ tapi, bile hujan tu disertai dengan ribut and angin kuat, beserta jugak dengan guruh, kilat dan petir, bende tu jadi sangat menSCARYkan! tatau la kalu orang lain suke. tapi kalu saya, bile gitu je, terus rase nak nyorok bawah katil. huahuahua~ lagi2 plak, bile asik hujan sampai naik air and banjir. bende tu cam kesian and menyusahkan jugak la kan? tapi nak buat camne, dah memang tu kitaran die. huhuhu~ so, itulah kisah perjalanan saya di musim tengkujuh ni.

last but not least is pesanan dari saya penaja tak bertauliah anda, hujan2 cam gini, bawak2lah dok di umah je. tak yah lah nak kuor drive or gi jenjalan memana. cam bahaya and tak selesa je. lagipon, dok umah lagi best. SELAMAT pon selamat! hicks! so, renung2kan dan selamat beramal! heeeee~

ok, dah abis. tata!

2 juri awam:

izaFiza said...

owhh..sgt mencabar perjalanan awop..takut kan lo drive hujan lbt sst plus angin kuat.rasa keta pon nak terbnag etek.

errr...silalah ke blog sy join contest sy.heeee..

cikdidasyuhada said...

sgt menakutkan ok! rse cm nak nangis dh mse drive tu.tp berlagak macho.ahaha..

dh tgk blog awk td.nnt sy godek2 album kawen yg ada dgn sy. cm nk join jgk.heeee~

Post a Comment