:: togeder geder ::

Daisypath Friendship tickers

review #5 : outfit nikah

sekarang saya nak review bab outfit nikah yang sangat tragis.

if ada antara korang yang ikoti perkembangan saya kat fesbuk or kat blog ni, mesti korang tau kisah outfit nikah saya. *bajet retisss sungguh lah sampai orang nak amik tau bab saya kan? ekeke*

erm, outfit nikah saya ni 2 kali buat. 

yang pertama tu, it was perfect and i was so damn excited. baju tu siap 6 weeks before majlis. awal sebab saya bajet nak gi tambah batu permata kat baju as its just a plain outfit nikah. saya cume beli kain jenis cotton japan yang besenye orang wat baju melayu tu. and then upah jahit according to my design. alhamdulillah. baju and kain menjadi seperti yang saya imaginekan.


leher cekak musang


kurf di tangan


sangat suka kain ni

might wear like this

or like this

HOWEVER,

bile saya gi upah letak batu permata di karf tangan and depan baju, DISASTER happened!


baju putih saya bertompok2 biru pink at the left side.


area bertanda adalah area yang bertompok


and di kurf tgn ada line wane pink hasil corak nak letak batu permata tu.

clear gile..!

wuuuu~

pekedai tu kate boleh tanggal tapi kenyataannye tak boleh.! dah macam2 jenis cara saya buat tapi tak tanggal jugak. dari klorox, air limau, guna sabun mandi, rendam sabun debu sampai dry cleaning, sume tak menjadi. menangis gile2 la saya mase tu. kedai tu plak tak nak bayar ganti rugi. yeah, kedai tu belongs to my mum punye friend but consider la kan? even friend pon, tapi dah rosakkan baju orang, bayar la balik. and because of that, saya dah tak gi upah kat kedai die. wuuu~

sangat sakit hati and tensen mase tu. bagitau asben *tunang lagi mase tu* and die cakap gi beli kain baru upah buat baru. memang kelam kabut haru biru jap hidup pasal baju tu. tak pasal2 je membazir sedangkan duit tu leh gune ke arah lain. haish. bengkek!

so, for baju baru, sebulan sebelom majlis tu la gi beli kain and tempah baru and a week later baju siap. oleh sebab still nak letak batu permata, gigih cari kedai. and jumpe la satu kedai yang tampal batu gune pistol. bukan mesin. siap pesan suruh buat hati2 sebab dah tak sanggup kene camtu lagi. TRAUMA!

baju nikah saya yang kedua completely siap  a week before majlis. hoho. bahaya kan? nasib takde pape dah berlaku, kalu tak, tak tau la. huuu~ tapi alhamdulillah. even baju kedua, baju betol2 cam baju saya nak and saya bayangkan. cume design dh ubah sikit. dah taknak cekak musang dah. huuu.~

and for tudung nikah, pon ada kisahnya. tudung dah booking awal. beli online je tapi ada masalah teknikal. and sebab taknak serabut lagi, saya dah gi beli tudung lain as bekap. my akad was on friday and boleh dikire im lucky la sebab saya dapat jugak tudung tu, on wednesday. even it was not like what i wanted it to be, tapi takpelah. redha je. nak mengamuk pon tak jadi jugak sebab dah dekat majlis. jadinya, tudung tu pon saya gi tambah batu permata sebab yang saya dapat tu too simple. 

mase saya menggelabah pasal outfit tu sume, memang saya tak waras and rase nak marah kat sume yang terbabit. yelah, kite kan nak kawen skali je. kene plak gitu. kalu salah kite takpe sebab kite sendiri yang buat. takleh marah orang lain. ni yang jadi bengangnya sebab orang lain yang buat. dah huat taknak bertanggungjawab lak. memang je nak marah. huhuhu

tapi mase dah rasional, saya pikir, tu DUGAAN untuk saya. Allah nak uji saya lah tu. biaselah, setiap majlis yang nak berlangsung tu mesti ada dugaannya kan? alhamdulillah saya tak di uji dengan bende teruk lagi. :)

baju melayu asben plak saya tempah dengan pakcik safie kat area masjid bukit payung, terengganu ni je. kain sampin die plak saya beli kat area gong tok nasek. beli dengan pembuat sampin tu sebab pakcik saya cakap harga lagi murah. ye, murah tak murah pon rm400 juge. ekeke~


sempat aje posing

sampin untuk suami

by the way, this was our outfit nikah. ni jela gambar baju kami yang ter close up. takde gambar lain dah.
 baju kami simple saje. :)


kurung moden with kain kembang yang tak nampak kembangnya itu.
and baju melayu biase untuk asben

gedik aje pengantin ni. ekeke~

so para bakal pengantin, if any of this happen to you, anggap jela dugaan nak kawen. tapi nauzubillah. mintak di jaohkan. aamiin~

and lagi satu, saya rase takyah excited sangat kot. buat2 bese je. bile excited, mesti ada dugaan.
*belajar dari pengalaman. keskeskes*

0 juri awam:

Post a Comment