:: togeder geder ::

Daisypath Friendship tickers

puting beliung



ini puting beliung




nama bandar die is pepatung. tapi orang ganu macam saya ni panggil dia PUTING BELIUNG. saya pon taktau kenapa orang panggil bende ni gitu. gamaknye sebab bile dorang terbang sekumpulan, nampak cam puting beliung kot. Beliung ni ada banyak kaler. Kuning, hijau, merah, hitam, pepel2 skit. Macam2 warna la ada.


kenapa saya post pasal bende ni?
sebabnye tadi adik ipar saya ada terpijak sekor binatang ni sampai beliau tak mampu nak terbang balik. sayap die cam terlipat sikit. sian kat die. tapi dalam gambar2 ni saya dah betolkan sayap die.





Then bile saya tengok beliung ni, jadi teringat plak kat cite saya zaman kecik2 dulu.


Mase saya kecik2 dulu, time dok umah atok nenek saya lagi, lepas musim menuai padi, mesti ada pesta puting beliung sebab ada banyak sangat putng beliung ni. Kat depan umah atok saya tu ada tanah perkuburan yang di pagari dengan pagar dawai. So kat pagar dawai tu banyak sangat puting beliung singgah. Tengok je puting beliung2 tu sume, saya dan sepupu2 saya juga budak2 lain kat kampung tu mesti berkejaran kejar and tangkap mereka tu sume. Kalu dapat tangkap even sekor pon, mesti excited gile.! Pastu banding2 bape ekor dapat tangkap. And kalu dapat tangkap big bossnye yang wane merah cam kat bawah ni, memang hebat la.!





Kalu dapat tangkap anak2 puting beliung ni plak, rase kagom gile oo. sebab kan anak2 puting beliung tu kecik2 lagi. Susah nak di tangkap. Lepas tangkap kami lepas balik. cam takde keje sangat kan?
Hehe.




Mase saya kecik2 dulu jugak, umi abah selalu letakkan puting beliung kat pusat saya. Dorang kate kalu takmo bagi kencing malam suruh die gigit pusat. Saya ni nerd mase tu. Caye je orang cakap gitu. Lagi2 umi and abah cakap. Padahal dorang saje nak mengusik. Pastu bile dah letak kat pusat, mula la saya nangis sebab kan kaki2 puting beliung tu cam tajam2 jugak. Plus gigi2 die tu yang dok mencakar mengigit. Sakit. Tu saya nangis. Tengok saya nangis, dorang gelak je. Cisss..! Hahaha.


Tu cerita zaman kecik2 saya dulu bab puting beliung or pepatung ni. Tapi sekarang sume tu dah takde sebab kat umah atok saya dah tak tanam padi so dah takde musim lepas menuai. Means dah takde lagi dah gerombolan puting beliung ni kat depan umah atok saya tu. Rugi tol rase. Adik2 dan sepupu2 saya yang generasi sekarang ni memang tak sempat la rase sume tu. Rugi oo.!


Kat tempat korang ada je yang panggil pepatung ni dengan name lain? Ce gitau. Boleh la kite same2 expand knowledge. Hehehe.


** Rindu sangat zaman kecik2 yang konfem2 tak akan bleh di ulang kembali. Priceless moments. Priceless experiences.









0 juri awam:

Post a Comment