:: togeder geder ::

Daisypath Friendship tickers

RESEPI : masak sotong cara kelantan




baru belajar semalam. resepi mak mertua


bahan2
1. sotong sederhana besar. *bersihkan tapi jangan buang kulitnye*
2. bawang merah 3 biji. *diketuk*
3. halia setengah inci. *diketuk*
4. serai 2 batang. *diketuk*
5. gula melaka 
6. garam


cara2nya
1. rebus sotong. *sukatan air mesti menenggelamkan sotong*
2. masukkan serai, halia dan bawang. 
3. masukkan gula melaka dan garam.
4. kacau dan biarkan sehingga mendidih.
5. tutup api setelah sotong lembut.
6. siap untuk di hidang.





sotong ni kuahnye kaler hitam. mase mule tengok memang saya rasa pelik. time nak makan lagi la. waswas je. tapi saya makan la jugak sikit. amik rasa kate orang. hehe. saya rasa kuahnya jadi warna hitam sebab cecair sotong tu. tapi bukan ke cecair tu bahaya? eh, tapi bahaya pon ada je orang suke makan. camne tu? hehehe.


bile first time masak sotong gini, rasa semacam je. ragu2 di tahap tinggi sebab kat umah saya kalu nak masak sotong, mesti kene bersihkan betol2. buang kulit die, cecair die and otak die. so bile masak, takkan ada warna hitam kuor. mesti putih bersih suci murni lah. hehehe. sekarang bile dah kawen ni, saya belajar memasak dari 2 mak. so mesti lah lain caranya sebab kan lain orang lain budayanya. i dont mind it. lagi baguss. boleh la tambahkan ilmu masakan saya yang cetek ni. ehehe.



** Sape2 nak try masak sotong guna cara kelantan bolehlah cube resepi di atas. saya promot ni. ekekeke. samat mencuba!



8 juri awam:

maryani azahar said...

mcm xbrape nk mkn jer klu dh wrna itam cenggitu... bkn yg itam tu kena buang ke? huhuuu....

cikdidasyuhada said...

Kalu kt umoh mmg kene buang tapi kat sini dop buang. Pelik op? Tp ada org kate hok hitam tu manis sbenornye. Dop au ah tu.

puan.mila said...

Erkk mcm xlalu nk mkn..huuuu

cikdidasyuhada said...

mg x lalu. org lain menjilat jari. hahaha

LovelyTouch said...

Sedappp.....yg x pnh try kena try dulu. Husb pun dulu x pnh tgk....apatah lg mkn. Tp bila masak...suka jer dia mkn :)

CucuTokAbah said...

Darat la uols. Di itali, ada pasta yang dihitamkan dengan dakwat sotong. Di sepanyol rissoto pun ada resepi menggunakan dakwat sotong supaya hitam. Kelas tau masakan Kelantan ni. International.

affwan abdullah said...

sedapppp

Mawiyah Mahmud said...

sotong yang bertelur lagi sedap kalau masak yang ni.. favorite nih

Post a Comment