:: togeder geder ::

Daisypath Friendship tickers

sayur


sayur.

very important in our life. makan sayur sangat bagus untuk kesihatan. yes. i've heard that since i was a kid. umi abah slalu cakap makan sayur banyak ni bagus. tapi saya ni keras kepala. i dislike sayur.! lagi2 sayur hijau cam sawi, kailan, bayam, kangkung and yang sewaktu dengannye. sayur2 lain pon saya tak suke. sayur yang saya makan mase tu cume carrot. sebab saya rase rase sayur tu tak best and few of them rase pahit.! huahuahua





then, as i grew up, i learnt more and more about the importance of eating vegetables. but STILL. TIADA keinsafan dalam diri ni untuk makan sayur. cume mase tu mungkin la dah start makan baby corn and kobis bunga tu.


BUT......


this BAD habit changed when i entered UPM for my degree. dan orang yang berjaya mengubah tabiat buruk saya tu adalah roomates saya. acu dan kak jaa. camne dorang ubah tabiat buruk saya nih?


camni kisahnye.


dulu2, mase saya dok UPM tu, saya ni MAHA la MALAS nak gi turun beli makanan. kalu kelas saya abis, saya akan terus beli makanan. naik bilik dan takkan turun dah. yes. thats me at university. pemalas nak jalan even untuk isi perot sendiri. hahaha. sebabnye blok saya duduk ni jaoh dari cafe.


blok saya dulu. P1 kolej 12 UPM


kengkadang tu ada la jugak saya tak beli makanan lepas balik kelas. then menyesal sebab dah malas nak kuor dari bilik. so penyelesaiannya, saya kirim la makanan tu kat roomates saya ni.


yang tudung oren tu k.ja
yang berbaju pengantin tu acu.

**gambar mase acu kawen*

dorang pulak jenis makan sayur. jadi kalu kirim nasi, which memang saya always kirim nasi pon, memang otomatik dalam polistren tu, akan ada nasi, lauk dan juge sayur. kami makan same2 sambil ngadap tv. then bile saya tak makan sayur tu, ada la jugak dengar dorang bunyi2 sikit. bile dah selalu gitu, saya segan la bile asik kene tanye so saya pon terpakse la rela tak rela makan sayur2 yang ada bersame nasi yang di beli. 1,2 sem jugak la gitu. sepanjang saya dok sebilik dengan dorang dan sepanjang saya kirim nasi kat dorang la kejadian tu berlaku. kire banyak kali juge la. hehehe.





then, sedar tak sedar, makan sayur secara terpakse tu dah bertukar jadi habit. dari carrot, baby corn and kobis bunga je, saya dah leh makan kubis, kangkung, kailan and few others. cume mase tu memang sawi masih tak makan la. dan juge ulam cam ulam raja or pegaga.


sampai la sekarang. kalu balik umah, masak mesti nak ada sayur or ulam2. paling kurang pon mesti nak ada timun batang. kat umah mertua saya pon jenis makan kene ada sayur. kadang2 ada juga la takde cume bile takde tu, rase tak complete. haha


sekarang ni saya dok kat kuarters. biasenye kat sekolah dah breakfast or brunch. so bile balik dari sekolah tu, saya cume akan masak lauk. goreng ikan or ayam or telur then masak sayur. tak kisah la sayur ape pon. then makan bende tu je. yang penting ada sayur walopon resepi sayur tu saya main campak2 je. haha.


sayur masak campak2

sayur masak lemak

sayur campak lagi and ikan goreng

sup sayur campur2
kacang panjang dan gulai daging

so at last, which is now, saya dah makan banyak jenis sayur compared dengan dulu. memang sangat berterima kasih dengan influence dan sedikit bebelan dari akak2 roomates ku dulu tu. mekasey akak2.! sekarang dida dah makan banyak jenis sayur.! hehe.

** hubby suke makan sayur hijau so sekarang saya tengah belajar makan sawi dan yang sewaktu dengannye tu. semoga saya istiqamah. hehehe.

0 juri awam:

Post a Comment