:: togeder geder ::

Daisypath Friendship tickers

44 days of confinement? done!



Alhamdulillah. Harini saya dan afia dah 45 hari. Means hari2 pantang yang menyeksakan saya sudah tamat.! Yeeehaaaa..!


Mule2 nak pantang 40 hari je, tapi pikir2 balik. Ape salahnye pantang 44 hari. Tak de beza sangat pon 4 hari tu. Pantang makan2 ye. Pantang dengan hubby 100 hari ok. Kalu lebih pon takpe. Wahahaha.!


Dalam tempoh pantang ni, saya dok kat 2 rumah. Day 1 to day 35 kat umah umi. Day 36 to day 44 kat umah ma.


Pengalaman pantang? 


Time awal2 pantang tu, makan memang berkontrol sangat2. Nak makan ape2 memang tanye umi dulu. Takot silap makan. Makan nasi dengan ikan panggang je. Kadang2 umi panggang dengan kunyit. Kadang2 panggang tawar gitu je. Pastu makan dengan nasi plus lada hitam. Serbuk lada hitam la sebab cam tak lalu je nak gigit2 lada hitam besar tu. Hehe. Air cume air masak and sometime air milo. Pernah try minum twister oren tapi efek afia lak. Die asik poo je, so hubby suruh stop. Em, tapi menu nasi and air gitu pon dah rase sangat sedap dalam tempoh pantang ni.




Then, around 15 hari ke atas, start makan kuah. Kadang2 umi wat kuah sayur, kadang sup, kadang singgang. Yang paling menyelerakan mesti lah kuah singgang. Pebret tu. Tapi makan nasi tak bertambah pon sebab ada makcik hubby cakap, dalam pantang takleh makan nasi bertambah. Nanti cepat buncit. Makan kerap2 takpe. Tapi saya ni malas la plak nak makan kerap2. So if tau umi wat singgang, memang terus amik nasi banyak. Hahaha. Mase ni dah start makan ayam panggang jugak.






Then masuk 20 hari ke atas, kononnye nak tukar menu air. Try la minum nescafe. Akibatnye? Afia pulak yang takleh tido. Saya ada dah cite kat sini dulu. So, terpakse back to rutin asal balik. Bile dah lepas 30 hari, baru la try macam2. Try means, amik rase sikit. If lepas tu tak rase sakit di peranakan and di tempat jahitan tu, baru leh continue makan makanan tu. Mak bidan saya pon cakap gitu. Dah 30 hari amik la rase2 sikit makanan. Takotnye nanti anak kedua jadi bentan. Sebab kate orang, if kite tak makan makanan tu mase dalam pantang anak sulong, anak2 seterusnye takleh makan dah la. Thats why saya amik rasa jugak. Time ni try makan buah oren, anggur, epal and pisang. Tapi pisang kelat siam je. Pisang lain umi tak bagi. Yang bergoreng2 pon baru start makan mase ni. Bile pantang kat umah ma pon same. Nak makan ape2 je memang tanye ma dulu boleh makan ke tak. 


Umi cakap, pantang ni macam ikot darah jugak, ikot darah means, if umi saya takleh makan, saya pon berkemungkinan besar takleh makan. Sebab tu nak makan pape kene tanye umi dulu. Cam tomato, umi takleh makan mase pantang. So umi cakap die tak brani bagi saya makan. Dan saya pon tak brani nak try. Heee.




By the way, semalam saya habis pantang, semalam jugak la saya dan afia kene tinggal dek hubby. Hubby dah balik bintulu. Sobbsss. Sedeynye kami.! Bulan 2 tahun depan lak baru dapat jumpe hubby lagi. Lambat gile rase..! Cian afia. Kecik2 dah kene berpisah dengan daddy die. Ntah bile ntah dapat dok dekat. T_T Doakan semoga one day nanti saya dan afia dapat dok serumah dengan hubby. Aamiin.


Bangun awal sebab nak gi epot anto daddy
Afia tensen nak kene tinggal dek daddy 
My both A
Our small and beloved family 
Afia, our beloved cinta hati.


**pengalaman berpantang memang tak dapat dilupakan. Walopon makan dan jalan kene kontrol, tapi best sebab di manjai. Haha. Alhamdulillah sume lancar tanpa ada masalah. Lepas ni kalu ada mase saya cerita bab dugaan time berpantang pulak. Nak gi dodoi afia jap. Bye!






3 juri awam:

Wahnan Asliyam said...

Salam dida..tahniah hbis da pantang..^_^ btw, dida mcm kurus je....

Wahnan Asliyam said...

Salam dida..tahniah hbis da pantang..^_^ btw, dida mcm kurus je....

Cikdida Syuhada said...

Salam hajar. Tq. lega dah abis pantang. Haha. Kurus sikit la. Banyak turun lepas bersalin. Tapi ni cam nak membesar balik dah. Heheh

Post a Comment