:: togeder geder ::

Daisypath Friendship tickers

Menu afia : nasi ayam



Wikend. 

Nekmi, aki, ateh and ayah su afia ada. So ibu ada banyak mase nak masak untuk afia. Sebab tu arini ibu rajin masakkan afia nasi ayam. Ni first trial. 

Bahan :

Untuk sup:

1. Sebijik bawang merah. Seulas bawang putih. Di cincang halus.
2. Carrot. Dipotong kecil.
3. Isi ayam. Rebus.
4. Rempah 4 beradik.
5. Homemade chicken stok. Seketul.

Untuk nasi:

1. Bawang merah. Di mayang.
2. Halia. Potong panjang.
3. Unsalted butter. Satu sudu.
4. Air rebusan ayam.
5. Homemade chicken stok. Seketul.
6. Beras segengam. Basuh bersih.

Cara buat sup:

1. Guna air rebusan ayam. Panaskan.
2. Masukkan rempah 4 beradik sehingga naik bau.
3. Tambah bawang merah, bawang putih dan carrot. Tambah sedikit air dan homemade chicken stok. 
4. Masukkan ayam. Biar hingga mendidih. Siap.
(Ayam untuk afia saya blend kasar sebab afia belom reti makan ayam seketul gitu)



Cara masak nasi :

1. Tumis bawang merah dan halia guna unsalted butter. Tambah air dan homemade chicken stok.
2. Masukkan beras. Kecilkan api dan tutup periuk. Biar beras masak. Siap.



Masa nak bagi anak makan, buang halia dalam nasi tu. If anak still makan makanan halus, boleh blend nasi dengan sup. Yang afia tadi saya lenyek2 je sebab nasi tu memang masak lembik.

Budak ni bangun terus main and makan.

**Tengok gaya, afia ni cam kurang sikit nak makan nasi. Tak serakus masa makan kuey teow tomyam aritu. Betol2 tak menurun ibu abi yang memang cintakan nasi. Kikikiki.

3 juri awam:

puan ekin hoza said...

hai dida... ingat kikin lagi? Besar dah afia ye...hehe

www.ekinhoza.blogspot.com

eamy milea said...

sedapnye ibu...hehe...[nak ambahhhh]

Dida Syuhada said...

Afia makan skit je. Tak minat sangat nasi. Huuuu

Post a Comment